Žive živali kot »učni pripomoček« v vzgoji in izobraževanju – DA ali NE?
Namen prisotnosti živih živali v procesu učenja in poučevanja je boljše razumevanje živalskega vedenja in ekosistemov, razvoj socialnih veščin, empatije in samoodgovornosti od zgodnjega otroštva dalje. Veliko študij pri nas in v tujini je bilo izvedenih na temo prisotnosti živih živali v vzgojno izobraževalnem procesu. Izsledki raziskav kažejo, da prisotnost žive živali dejansko lahko pozitivno prispeva k razvoju in utrjevanju empatije in socialno - čustvenemu razvoju otrok in mladostnikov. Žive živali omogočajo odmik od vsakodnevnega virtualnega sveta v naravno okolje. Vendar pa raziskave prepogosto izvzamejo dobrobit živali. Z vidika dobrobiti je mnogo bolje opazovati živali v naravnem okolju, kot da so žive prisotne v učilnicah.
Obstajajo tudi različne alternativne metode učenja in poučevanja, ki neposredno ne vključujejo udeležbe živih živali, vendar pa lahko dosežejo enak izobraževalni cilj, kot če bi bile prisotne žive živali. Na primer: ogled izobraževalnega filma, ogled ozaveščevalne predstave, izvedba lastne ozaveščevalne predstave, pisanje avtorskih prispevkov, preizkušanje in doživljanje na simulatorjih in v virtualni resničnosti.
Če se šola odloči, da bo imela nastanjene žive živali v svojih prostorih, je obvezno potrebno zagotoviti vse zakonske zahteve glede njihovega posedovanja, od ustreznih prostorskih pogojev, nege in oskrbe, hrane do dokumentacije. Zagotoviti je potrebno redno in sistematično oskrbo živali v skladu z znanstvenimi dognanji in zakonskimi zahtevami, izvajati redno in sistematično kontrolo dobrobiti živali, zagotoviti ustrezno varnost za ljudi in živali, izvajati nadzor glede rokovanja teh živali, vključno z izvajanjem ustreznih higienskih postopkov. Smiselno je določiti osebe, ki so odgovorne za oskrbo živali ter imeti izdelan načrt predvidenih in nepredvidenih situacij, način ukrepanja v primeru, da se pojavi takšna situacija in načrt ukrepov, da do teh situacij sploh ne pride.
V vzgojno izobraževalni proces lahko vstopajo žive živali tudi v obliki vodenih strokovnih terapij. To so t. i. dejavnosti s pomočjo živali, ki jih izvajajo strokovne institucije, društva, zasebni zavodi, itd. V tem primeru gre za ciljno usmerjeno strokovno pomoč. Vodnik živali je ustrezno usposobljen. Žival je ustrezno šolana in veterinarsko pregledana. 11. novembra 2023 je začela veljati poslanska novela Zakona o zaščiti živali, ki je bila objavljena v Uradnem listu Republike Slovenije št. 109/23 z dne 27. oktobra 2023. Le ta izenačuje položaj terapevtskih psov s psi vodiči slepih in psi pomočniki invalidov. V 13. členu ZZZiv navaja: »Psi-vodiči slepih, psi-pomočniki invalidov in terapevtski psi imajo skupaj s svojim skrbnikom vstop na vsa javna mesta in v sredstva javnega prevoza. Psom iz prejšnjega odstavka ni treba imeti nagobčnika na javnih mestih in v sredstvih javnega prevoza. Psi iz prvega odstavka tega člena morajo ob vstopu na javna mesta in v sredstva javnega prevoza nositi oprsnico z vidno oznako, s katero izkazujejo svoj status, razen če je invalidnost spremljajoče osebe neposredno razvidna«.
Zelo pomembno pa je, da se tematike dobrobiti živali čim pogosteje interdisciplinarno vključujejo v vzgojno izobraževalni proces od otroštva dalje. Praksa namreč kaže, da veliko staršev nima ustreznega znanja in izkušenj s področja enovite dobrobiti živali. Zato pade velik delež pri vzgoji otroka s tega področja na strokovne delavce v vzgojno izobraževalnih zavodov. Vsebine dobrobiti živali z vidika trajnostne osebnosti rasti naj bi se kontinuirano vključevale v proces učenja in poučevanja od zgodnjega otroštva dalje. Z vpeljavo tovrstnih vsebin zavod ne le poučuje o živalih, temveč vzpodbuja k razmišljanju o posledicah lastnih dejanj, k razvijanju samooodgovornosti, k aktivni udeležbi pri ravnanju z živaljo, skladno z njenimi fiziološkimi, etološkimi in biološkimi potrebami. To je tudi temelj aktivnega državljanstva za trajnostni razvoj, za skrb za okolje, za lastno varnost in varnost drugih živih bitij.
Da pa lahko strokovni delavci v vzgoji in izobraževanju področje dobrobiti živali interdisciplinarno implementirajo v svoje učne načrte, morajo sami imeti ustrezne kompetence, katere lahko pridobijo na strokovnih usposabljanjih, seminarjih in delavnicah pri izbranih izvajalcih. Tovrstna izobraževanja najdemo tudi v KATIS katalogu izobraževanj, ki strokovnim delavcem omogočajo tudi pridobitev točk, ki se upoštevajo v sistemu napredovanja strokovnih delavcev v nazive. Ponudba programov kariernega razvoja ter programov za izpopolnjevanje je objavljena vsako leto v KATISu- Katalogu programov nadaljnjega izobraževanja in usposabljanja strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju – dostopen tukaj.
Simona Šalej
Društvo Animal Angels Slovenija
Fotografija: arhiv Društva Ambasadorji nasmeha
Komentiraj
Po 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti. Uredništvo si pridržuje pravico do izbrisa komentarjev, ki žalijo, javno spodbujajo sovraštvo, razdor ali nestrpnost, so prekomerno obsceni, oglašujejo, na kakršenkoli način kršijo zakonodajo Republike Slovenije ali huje kršijo splošne pogoje uporabe spletnega portala.