13.10.2014

Barbarina kolumna: Obredni zakol na Ustavnem sodišču

BARBARINA KOLUMNA

 

Piše: Barbara Győrfi

Foto: Tatjana Vuković (levo)

V Dnevniku je bil 26. septembra 2014 objavljen članek Obredni zakol na Ustavnem sodišču (KLIK).

 

Naj spomnim, da je sprememba Zakona o zaščiti živali, sprejeta aprila 2013, uzakonila prepoved zakola brez predhodnega omamljanja. Več kot leto pred tem sta bili s prepovedjo seznanjeni tudi slovenski muslimanska in judovska skupnost, ki trdita, da halal* in šekita* zakol ne povzročata trpljenja živali, čeprav sta stroki, tako veterinarska in etološka, dokazali nasprotno, kar dokazuje tudi ta posnetek.

 

S prepovedjo zakola brez omamljanja se je Slovenija pridružila Švedski, Danski, Poljski in Islandiji, tudi stališče Evropske komisije nasprotuje zakolu brez omamljanja. Čeprav sta halal in šekita zakol v večini evropskih držav še dovoljena, pa denimo v Franciji in na Nizozemskem že tečejo razprave o prepovedi zakola brez omamljanja zato bo morda prišlo do prepovedi tudi tam, postopno pa še v drugih evropskih državah.

 

Gos z zlomljenim kljunom zaradi prisilnega hranjenja

 

Doslej so v Sloveniji pripadniki obeh verskih skupnosti halal in košer* meso uvažali iz Avstrije in Italije, kar je dovoljeno tudi sedaj, prav tako pa še naprej lahko kupujejo halal izdelke slovenskih proizvajalcev, zato je vprašanje, koliko sprememba zakona vpliva na njihovo življenje. Če zmorejo kakovostno živeti pripadniki obeh skupnosti v državah, kjer je tak zakol že prepovedan, potem ni dvoma, da ne bi zmogli tudi pri  nas. O tem, koliko med njimi se jih ali se jih želi prehranjevati v skladu z versko dogmo, podatkov ni, splošno znano pa je, da se marsikateri pripadnik obeh veroizpovedi s tem vprašanjem ne ukvarja posebej.

 

Ne podpiram nestrpnosti do kakorkoli verujočih. Izgled posameznika ali gradnja verskih objektov, ki motita marsikoga med nami, ne bi smela biti moteča, saj se s tem ne povzroča nikakršno trpljenje. Verska svoboda je resda ustavna pravica, vendar v ustavi ni nikjer predpisano, da je treba vero izražati tudi z načini, ki so kršenje zakonodaje. Zakol brez omamljanja je mučenje živali, ki je kaznivo dejanje. Prav tako tudi nobena verska skupnost dandanes ne živi na enak način kot pred tisočletji, oziroma bi vsaj morala živeti in razmišljati drugače. O živalih imamo spoznanja, ki jih nekoč ni bilo in jih moramo spoštovati. Žival ni več samo stvar, je čuteče bitje in ima pravico do odsotnosti trpljenja. Strpna družba spoštuje pravice manjšin in ščiti šibkejše, kar živali v odnosu do človeka nedvomno so.

 

Tega bi se moral zavedati tudi Igor Vojtic, predavatelj na mariborski Fakulteti za kmetijstvo in biosistemske vede ter direktor mariborskega Območnega urada za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin, ki je obenem tudi predstavnik Judovske skupnosti v Sloveniji. Doslej je bil, kot je razvidno iz članka v 7 D z dne 13. februarja 2013, kritik sistema, da ista oseba odloča o varnosti hrane in dobičku (KLIK). Tudi v njegovem primeru gre za očitno kolizijo interesov, na kar pozablja, kot je dokazal v oddaji Duhovni utrip na TV SLO 1 z dne 27. februarja 2012 (KLIK). Poudaril je, da bo ustavno sodišče moralo odločati, ali lahko pravice živali prevladajo nad pravico do verske svobode, in jasno pokazal, da sam daje večji poudarek slednji pravici.

 

Kurban Bayram Istanbul

 

Pridružujem se mnenju g. Vlada Begana, ki je v Dnevniku z dne 2. 8. 2012 prvi opozoril na to, da trpljenje živali ne more biti religija. Navedel je dokaze iz Stare zaveze, ki zakolu nasprotuje, tega pa Judovska skupnost ni nikoli komentirala, čeprav bi zaradi lastne verodostojnosti morala. Jasno je, da so zapisi v katerikoli verski literaturi različni, pogosto dvoumni in je zadevam nemogoče priti do konca, vendar pa je jasno, da ni religije, ki bi zapovedovala uživanje mesa. Jasen dokaz so dobro organizirane in aktivne judovske in muslimanske vegetarijanske/veganske ločine v tujini, ki niso nestrpne in nimajo težav v svojem okolju.

 

LINK, LINK, LINK, LINK, LINK.


Vsak človek na svetu, ne glede na veroizpoved, bi moral vsaj zmanjšati porabo mesa, če že ne zaradi dobrobiti živali, pa vsaj iz okoljskih razlogov, saj delimo en svet, ki je z našim načinom življenja tudi zaradi živinoreje močno preobremenjen.

 

Seveda je potrebno dodati, da tudi humanega zakola ni. Vsak zakol je nepotrebno trpljenje, vendar se moramo vsi skupaj zavedati, da človeštvo žal ne bo šlo nikoli množično v veganstvo. Zato je kot manjše zlo nujno vsaj omamljanje pred zakolom. Le upamo lahko, da bo UVHVVR v bodoče dosledno skrbel za to, glede na to, da s še naprej dovoljenim domačim zakolom kuncev in perutnine brez omamljanja le kaže svojo nemoč pred navadami ljudmi.

 

Zakaj ta kolumna prav zdaj? Po Frančišku Asiškem je 4. oktober svetovni dan živali. Kurban bajram, katerega del praznovanja je tudi množično žrtvovanje živali, je premakljivi muslimanski praznik, ki je letos potekal, kako ironično, prav 4. oktobra. Na svoj dan, ne da bi vedele zanj, je bilo po že tako trpečem življenju pobitih na milijone živali. In še na milijone jih bo ob krščanskih praznikih, kot je Martinovo. KLIK


Zato naj bo to pismo v razmislek vsem, tako ali drugače verujočim kot tudi neverujočim. Nočem in ne morem vplivati na odločitev Ustavnega sodišča, a upam, da se tudi tam zavedajo, da je odnos do živali stvar etike, le-ta pa bistveni del vere.

 

Vera naj bo ljubezen, ne trpljenje. 

 

* Opombe:

- Halal: izraz iz arabskega jezika, ki pomeni »dovoljeno«, »čisto«. Nanaša se na med drugim tudi na oblačila in živila, ki jih islam dovoljuje.

- Šekita: judovski obredni zakol.

- Košer je "judovski halal", vsebuje pa ne le način hrane, vzreje živali, temveč tudi pripravo hrane - posode, stroji, pa tudi to, da se različne živalske beljakovine ne smejo mešati.



Prejšnje Barbarine kolumne:

 

Barbarina kolumna: Pasje borbe - naša ponovno prezrta realnost?

Barbarina kolumna: Zakaj je pes z očali problem?

Barbarina kolumna: Živali v šolah

Barbarina kolumna: Miti in grozodejstva o živalskih vrtovih

Barbarina kolumna: Odnos medijev do živali

Barbarina kolumna: Zaščita za vse, le za živali ne

Pogled na Zavetišče Meli od zunaj...

Barbarina kolumna: 'Pismo trem bradatim'

Barbarina kolumna: "Kdo smo?"

Barbara, ti si bolj za živali

 

Kolumne na spletnem portalu Pes moj prijatelj izražajo osebno mnenje kolumnistov in ne odražajo nujno stališča urednikov portala.

Deli s prijatelji

Komentiraj

Po 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti. Uredništvo si pridržuje pravico do izbrisa komentarjev, ki žalijo, javno spodbujajo sovraštvo, razdor ali nestrpnost, so prekomerno obsceni, oglašujejo, na kakršenkoli način kršijo zakonodajo Republike Slovenije ali huje kršijo splošne pogoje uporabe spletnega portala.